Vahvempia johtajia rakentamassa: Generoi auttoi tuomaan uutta voimaa Fondian tiimiin

Generoi tekee yhteistyötä Fondian kanssa, joka työllistää 120 juristia ja tarjoaa nykyaikaisia oikeudellisia palveluita neljässä eri maassa. Generoi auttoi Fondiaa kehittämään yhteistä näkemystä johtajuudesta ja arvoista organisaation sisällä. 

Tämän työn tuloksena esihenkilöillä on nyt syvempi ymmärrys itsestään johtajina, heidän osaamisensa on laajentunut, ja he ovat saaneet lisää hallinnan tunnetta ja itseluottamusta päivittäisissä johtamistehtävissään. Generoi on myös auttanut rakentamaan ja vahvistamaan työyhteisön jaettua tavoiteidentiteettiä, joka muodostaa vahvan perustan Fondian tulevalle kehittymiselle. 

On tärkeää, että organisaatiolla on yhteinen näkemys ja ymmärrys johtajuudesta sekä selkeys siitä, mitä johtajilta odotetaan ja toivotaan. Johtajien tukeminen heidän johtajuusmatkallaan on ratkaisevan tärkeää, varsinkin kun mukana on sekä uusia että kokeneita johtajia,” sanoo Pernilla Petersson, Fondian HR Business Partner.

Kun teemme yhteistyötä ulkopuolisen johtamisen asiantuntijan kanssa, on elintärkeää, että tunnemme kumppanin olevan tiiviisti osa tiimiämme ja ymmärtävän yrityksemme arvot, tavoitteet, ihmiset ja liiketoiminnan. Tämä luottamus yhteistyökumppaniin luo psykologista turvallisuutta, joka mahdollistaa avoimen viestinnän ja kehittämisen,” hän toteaa. 

Kuunteleminen on avainasemassa 

Valitessaan kehittäjäkumppania Fondia totesi, että Generoilla oli sopivat taidot ja resurssit, jotka vastasivat heidän odotuksiaan. Erityisesti kuunteleminen oli yksi ratkaisevista tekijöistä.  

Generoin valmentajat ovat poikkeuksellisen taitavia ja rohkeita valmennuksessaan. Heidän valmennusmetodinsa, taustatutkimuksensa ja työkalunsa olivat erinomaisia, ja oivallukset ulottuivat myös työelämän ulkopuolelle. Aina kun johtajamme tarvitsivat lisätukea, valmentajat tarjosivat sitä. Oli rauhoittavaa tietää, että apua oli saatavilla tarvittaessa.”  

Valmentajat kuuntelivat tarpeitamme, mikä erottaa heidät muista toimijoista. He olivat aina hyvin valmistautuneita tapaamisiin, ja arvostimme heidän joustavuuttaan ja aikaa, jonka he omistivat projektille, ottaen huomioon kiireiset aikataulumme,” Pernilla Petersson kertoo. 

Johtajien sekä johtamistaitojen kehittämisen potentiaalin ymmärtäminen – Hedelmällinen lähtökohta kehittymiselle 

Suosittelisin Generoita kumppanina yrityksille, jotka ymmärtävät johtajiensa kehittämisen ja tukemisen arvon. Vaikuttava johtajuus on ratkaisevaa organisaation potentiaalin maksimoimiseksi. Yritysten tulisi ymmärtää, että johtajat ovat avainasemassa heidän kehittymisessään ja menestyksessään,” toteaa Petersson omien kokemustensa pohjalta.  

Nyt kun kumppani on tullut tutuksi, yhteistyö on sujunut hienosti ja tulokset ovat olleet hyviä, on luotu vahva perusta jatkuvalle yhteistyölle.  

Kun on panostettu merkittävästi aikaa organisaation ja sen ihmisten ymmärtämiseen, on hedelmällistä jatkaa suhdetta. Valmennuksen läpikäyneillä on jo yhteinen pohja, jolle rakentaa, eikä tarvitse aloittaa alusta. Odotan innolla myös tulevaa yhteistyötä Generoin kanssa.” 

Kuvat © Fondia Oyj

Hilla Group | Asiakastarina Onnistunut sulautuminen yhtenäiseksi Hilla Groupiksi: esihenkilövalmennus ja sitoutunut tiimi avainasemassa

 Matka yhtenäisen Hilla Groupin rakentamiseksi alkoi keväällä 2021, kun kaksi yritystä yhdistyivät ja kaksi täysin erilaista kulttuuria tuli sulauttaa yhteen. Molempiin yhdistyneisiin yrityksiin kuului ennestään myös useampia yksiköitä, jotka olivat saaneet toimia omillaan. Yhdistymisen myötä otettiin käyttöön uusi nimi ja johdon visio oli selvä: ”Haluamme olla yksi yhtenäinen Hilla”. 

”Konsernimme strategiassa oli luoda Hilla-yhteisö. Brändin rakentamisen ohessa tuli miettiä, millaista on hillalainen esihenkilötyö ja kuinka yhteisön luominen on käytännössä mahdollista. Onnistuaksemme lähdimme hakemaan kumppania esihenkilövalmennukseen, joka loisi perustan yhtenäiselle päivittäiselle johtamiselle, vahvistaisi yhteisöllisyyttä ja yhdenmukaistaisi toimintatapojamme”, kertoo Saija Hyry, Hilla Groupin henkilöstöjohtaja. 

Oikean valmennuskumppanin löytymisen taustalla käytiin aitoja avoimia keskusteluja ja etsittiin yhteistä säveltä. Generoin ja Sparkyn tiimin kanssa sävel löytyi heti ensi hetkestä. 

“Vaihtoehtoja valmennuksen tarjoajalle oli useita, mutta jo alussa Annan kanssa käymässäni keskustelussa jokin osui kohdalleen. Generoin tiimillä oli valmius käydä keskusteluja siitä, mitä johtaminen on ja kuinka ihmisiä voidaan auttaa.” 

“Kumppanuuden rakentamisen edetessä totesimme arvomaailmamme ja johtamisfilosofiamme kohtaavan – ja löytyi yhteinen hyvä ajatus siitä, millaista ratkaisua haetaan. Meitä kuunneltiin, toiveitamme kunnioitettiin ja ymmärtäminen oli läsnä”, Hyry kuvailee päätöksentekoa. 

Vuorovaikutteisella valmennuksella ja sitoutuneella tiimillä hyviin tuloksiin 

Yhteinen valmennusmatka Hilla Groupin kanssa alkoi kesäkuussa 2023, kestäen helmikuuhun 2024. Matkan aikana yritys onnistui luomaan vahvan perustan yhteisölliselle kulttuurille, jossa johtaminen on tänä päivänä aiempaa ihmiskeskeisempää ja työntekijät entistä tyytyväisempiä. 

“Saimme luotua yhteiset pelisäännöt ja selkeän hillalaisen esihenkilötoimintamallin, joihin kaikki ovat sitoutuneet. Mittaroimme kehitystä muun muassa laajalla henkilöstökyselyllä, jonka perusteella esihenkilötyön laatu oli parantunut. Tämä kertoo panostuksen vaikuttavuudesta.” 

“Esihenkilöt ovat omaksuneet ihmiskeskeisen johtamisen, mikä on parantanut työntekijöiden hyvinvointia ja tehnyt johtamisesta aktiivisempaa. Eräskin kokenut esihenkilö sanoi, että nyt hän ymmärtää sen, kuinka hänen pitää oikeasti johtaa ihmisiä; että työ ei ole vain asioiden johtamista, vaan ihmisten johtamista, ja nyt kun olen alkanut johtaa, ihmiset voivat paremmin. Jos yksikin henkilö 60:sta sanoo näin, olemme onnistuneet”, Hyry kertoo tyytyväisenä. 

Toimivat käytännön työkalut muutoksen vauhdittajana 

“Olemme ottaneet valmennuksen oheen käyttöön käytännön työkaluja, kuten 1-to-1-tapaamisia, jotka ovat parantaneet vuorovaikutusta esihenkilöiden ja työntekijöiden välillä. Arjen työkaluna on myös esihenkilöiden keskinäinen sparraus, joka on otettu innolla vastaan ja tullut jäädäkseen.” 

“Matkan aikana yhteisöllisyys on vahvistunut, ja kasvokkain tapahtuvissa kohtaamisissa näkyy aitoa iloa, naurua ja läsnäoloa, mitä on ollut mahtava seurata. Koronan jälkeisen hiljaisuuden jälkeen tuntuu, että ihmiset ovat alkaneet aidosti kohtaamaan toisiaan. Hillalaisista useat ovat kaukana toisistaan ja eri liiketoimintojen tehtävissä, mutta silti ihmiset ovat löytäneet samankaltaisuuksia ja yhdenvertaisuutta”, Hyry iloitsee. 

Valmennuksen tukityökaluna toimi Sparky® -sovellus, joka oli johtotiimien aktiivisessa käytössä. Sparky® toimii pohjana esihenkilön omalle kehittymiselle ja oppimiselle valmennusohjelman aikana. Työkalun avulla henkilö saa ymmärrystä ja tukea oman uudistumis- ja oppimisvalmiuden sekä suorituskyvyn ja työhyvinvoinnin vahvistamiseen ja varmistamiseen. Tämän ymmärryksen lisääntyminen kasvattaa myös esihenkilön taitoja johtaa ja tukea oman tiiminsä suorituskykyä. 

Hyry aloitti Hilla Groupissa kesällä 2021 ja on siitä asti tehnyt järjestelmällistä henkilöstöjohtamisen työtä. Matkan varrella moni asia on vahvistunut valmennuksien myötä. 

”Olemme rakentaneet HR-prosesseja siitä lähtien, kun aloitin Hillalla. Olemme perustaneet esihenkilöfoorumin, kehittäneet rekrytointiprosessia ja kehityskeskusteluprosessia, rakentaneet uuden varhaisen välittämisen mallin ja kehittäneet kokonaisvaltaisesti työkykyjohtamista. On ollut antoisaa, kun olemme pystyneet linkittämään HR-prosessejamme sujuvasti esihenkilövalmennuksiin.” 

“Ihmiset ovat olleet erittäin sitoutuneita. Sen sijaan että valmennuksissa pelkästään valmentajat olisivat kertoneet mitä tulee tehdä, olemme nostaneet esille myös itse esihenkilöt ja heidän omat oivaltavat tarinansa”, Hyry kuvailee. 

Kun odotukset ylittyvät, olemme onnistuneet 

”Odotuksiini nähden olemme saavuttaneet valmennuksilla jopa enemmän. Uutta sisäistettävää asiaa on tullut paljon, mutta minulla on kokemusta useammasta muutoksen läpiviemisestä, joten ymmärrän, että tärkeintä ei ole, että kaikki oppivat heti kaiken. Olemme tässä yhdessä ja jos yhdenkin asian on pystynyt poimimaan arkeensa hyödynnettäväksi, on kehitytty. Tämä on prosessi, siemen, joka istutetaan ja se alkaa hiljalleen kasvamaan. Lisäoivalluksia opitusta voi syntyä vasta paljon myöhemmin.” 

”Iso ja tärkeä osa onnistumista on ollut se, että prosessiin on osallistunut myös johtoryhmä aina toimitusjohtajaa myöten. Toimitusjohtajamme on käynyt läpi kaikki valmennukset ja toiminut sparriparina. Tällä on iso symbolinenkin merkitys”, Hyry korostaa. 

Onnistuneeseen valmennukseen ja hyviin tuloksiin pystyttiin avoimella dialogilla. 

”Valmennuksessa on onnistuttu todella hyvin. Ohjausryhmätyöskentely on ollut todella tärkeää ja olemme käyneet jatkuvaa dialogia. Ryhmätapaamisten jälkeen soittelimme Vernerin ja Jukan kanssa, että mitä muutetaan, jos muutetaan. Muutosten teko oli aina joustavaa ja nopeaa, ja palveli asiaansa”, Hyry päättää. 

NF Fleetin entistäkin ehompi tiimi

 NF Fleet kehittää jatkuvasti itseään ja työskentelytapojaan, jotta he voivat jatkossa tarjota entistäkin parempaa palvelua asiakkailleen. Työntekijöiden hyvinvointi on nostettu myös heidän strategiansa yhdeksi pääpilariksi. Hyvinvoiva henkilökunta mahdollistaa sen, että NF Fleetillä on jatkossa myös entistäkin tyytyväisempiä asiakkaita. 

NF Fleetin sekä omistajayhtiö ALD Automotiven koko henkilökunta on ollut mukana Generoi Developmentin tuottamassa Grateful Mind -työhyvinvointiohjelmassa, jossa on luotu uusia keinoja oman työn hallintaan, itseohjautuvuuteen, uudistumiskykyyn sekä vuorovaikutuksen kehittämiseen. 

Generoin kattava, juuri yrityksen tarpeisiin sovitettu valmennuskokonaisuus ja Sparky-mobiilisovelluksen käyttöönotto on tuonut uusia oivalluksia ja keinoja jokaisen yksilön omien voimavarojen tunnistamiseen ja kestävän suorituskyvyn kehitykseen sekä yhdessä tekemiseen. Generoin ja Sparkyn ydinosaamista onkin työyhteisön hyvinvoinnin ja kestävän suorituskyvyn tukeminen. 

”NF Fleetin kanssa lähdimme pureutumaan kiireisen organisaation haasteisiin ensin yksilötasolla. Omien toimintatapojen tunnistaminen on avainasemassa siihen, että voi lähteä tekemään positiivista muutosta. Kun omat voimavarat saadaan esiin ja hyödynnettyä onkin hyvä jatkaa siihen, miten työyhteisössä toimitaan yhdessä ja tuetaan toinen toistamme. Näin luodaan pohjaa kestävälle työhyvinvoinnin kehitykselle.”, kertoo Generoin valmentaja ja Sparkyn toimitusjohtaja Anna Savolainen innostavasti. 

Jokainen osallistuja voi poimia valmennusohjelmasta juuri omaan arkeen sopivat keinot. Itsetuntemuksen ja työhyvinvoinnin kehittämiseen luotu Sparky-sovellus kulkee kätevästi mukana muistuttaen valmennuksen aiheista kiireisen arjen keskellä. NF Fleetin asiakaspalvelupäällikkö Sanna Andersén pitää tärkeänä, että välillä pysähdytään yhdessä sekä oman että koko työyhteisön hyvinvointiteeman äärelle: 

”Työyhteisössä on tärkeää oppia tunnistamaan ja ymmärtämään erilaisten yksilöiden erilaisia toimintamalleja. Siihen nämä valmennukset toimivat erinomaisena muistutuksena ja uusien ajatusten herättäjänä. Ylipäätään valmennusohjelma on avannut hyviä avoimia keskusteluja hyvinvointiasioiden ympärillä. Pienelläkin muutoksella omassa tekemisessä voi olla hyvinkin suuri positiivinen vaikutus koko porukkaan”, Andersén summaa. 

NF Fleet palvelee mielellään kaikissa arkea helpottavaan leasingautoiluun liittyvissä asioissa: NF Fleetin tiimin yhteystiedot löytyvät heidän sivultaan täältä. 

Tarina NF Fleetins sivulla täällä. 

Generoi | Fimlab-asiakastarina, Pirta Hautala Generoin myötä Fimlabin esihenkilö- ja asiantuntijavalmennukset saivat ansaitsemaansa vaikuttavuutta – kuunteleminen ja sitoutuminen ratkaisivat

Generoin valmentajat ovat toimineet keväästä 2023 lähtien valmentajina Fimlabin valmennusohjelmissa, Fimlab Basic -esihenkilövalmennuksessa sekä Fimlab Basic General -valmennuksessa, joka on tarkoitettu vaativissa asiantuntijatehtävissä toimiville. Valmennettavien oman kehittymisen tukityökaluna valmennuksien rinnalla on ollut mukana myös Sparky®-sovellus. Sparkyn avulla valmennettavat saavat ymmärrystä ja tukea oman uudistumis- ja oppimisvalmiuden sekä suorituskyvyn ja työhyvinvoinnin vahvistamiseen ja varmistamiseen. 

Valmennukset ovat käynnistyneet alun perin vuonna 2017 ja pyörivät keskimäärin muutamia kertoja vuodessa. 

Alkuperäisen valmennuspohjan rakentamisen jälkeen ja yrityksen johtamiskulttuurin vuosien varrella kehittyessä eteenpäin, yritys huomasi tarvitsevansa uudenlaista tehoa, kulmaa ja aktiivisempaa otetta valmennukseen sekä sen kehittämiseen, jolloin uuden kumppanin haku käynnistyi. 

“Tapasimme lopulta muutamia toimijoita. Pääasia oli päästä 2010-luvulta suoraan 2030-luvulle – saa olla haastavaa, vaikeaa ja vähän ärsyttävääkin. Generoin tapa resonoi meihin. Huomasin, että nyt nousee mielenkiintoisia teemoja, ja olisi kiva tavata ja tutustua lisää”, Fimlabin HRD Manager Pirta Hautala taustoittaa. 

Yhteisen tapaamisen ja läpikäynnin kautta Generoin ja Fimlabin välille syntyi synergiaa. 

“Generoin kohdalla yhteinen työpaja auttoi näkemään mitä me haluamme ja se oli yksi merkittävimmistä tekijöistä valinnassa. Lähestyn asioita usein merkitysten ja käsitteiden kautta, jolloin yhteistyön kohdalla pitää olla samalla aaltopituudella. Työpajassa Generoin spesialisti Anna Savolainen kuuli tarkasti asioita ja osasi viedä eteenpäin – oli oikealla tavalla herkkä asioille, mikä oli osa taikaa lopullisessa valmennustahon valinnassa”, Pirta korostaa. 

Positiivista haastamista ja identiteettiin syventymistä 

Uuden valmennustyylin astuttua taloon valmennettavia haastettiin positiivisesti, tavoitteena saada aikaan vaikutusta. Osa valmennettavista on ollut mukana valmennuksissa ennenkin, mutta osa osallistujista on ollut täysin uusia. 

“Valmennus on ollut niin sanottua aivojen uuteen asentoon kääntämistä, mikä varmasti osaa on ärsyttänyt. Valmennettavia on haastettu ajattelemaan omaa identiteettiään ja rooliaan sekä tuloksellisuutta.” 

”Olen sitä mieltä, että valmennuksen tarkoitus ei ole olla aina kivaa ja hauskaa yhdessä olemista, vaan silloin kehitytään ja kehitetään. Juuri identiteettiajattelu on noussut keskusteluun myös Generoin valmennusten ulkopuolella. Valmennusten vuorovaikutteisuus ja positiivinen haastavuus ovat saaneet osallistujia kukoistamaan”, Pirta kuvailee kehitystä. 

“Ennen valmennuksissa aloitimme aina yrityksen sisäisillä asioilla, kuten strategia, visio, arvot, talousjohtaminen, viestintä ja asiakkuuksien johtaminen, eli mitä on Fimlab, jonka jälkeen siirryttiin enemmän ‘kuka minä olen’ -ajatteluun. Nyt lähdemme Generoin identiteettiin ja vaikuttavuuteen liittyvästä valmennussisällöstä ennen liiketoimintajohtamisen aiheita. Olemme huomanneet, että näin osallistujat ovat halukkaampia kysymään ja puhumaan; on syntynyt luottamus niin itseen kuin toisiinkin.” 

“Sisäisten valmennustemme avulla olemme kehittäneet johtamiskulttuuriamme niin, että tunnepuheesta – pelko, häpeä, rohkeus, rohkeuspystyvyys ja rohkea dialogi – on tullut enemmän osa arkea. Vuonna 2019 luotu esihenkilökoodistomme vahvistaa sitä. Generoin valmennukset pohjautuvat johtamiskulttuuriimme.” 

”Itsessään valmennusten sisältämät aiheet eivät välttämättä ole kohderyhmällemme tajunnan räjäyttäviä, mutta niin sanotuille ensikertalaiselle vaikutus on tietenkin dramaattisempaa, Verneri Wireniuksen ja Pauliina Hallaman valmennussisältöjen ravistellessa heitä verrattain enemmän”, Pirta avaa. 

Sitoutunutta, luottamusta herättävää ja ihmiskeskeistä valmennusta 

Sitoutuneisuudella, luottamuksella ja ihmiskeskeisyydellä on saavutettu hyviä ja vaikuttavia tuloksia valmennuksissa. 

“Generoin on erottanut edukseen se, miten sitoutuneita valmentajat, Verneri ja Pauliina, ovat olleet meihin; miten he ovat suhteessa meidän ihmisiimme ja miten ihmiset puhuvat heistä. Meidän tulee luottaa valmentajien toteutukseen ja tekemiseen, ja Generoihin me luotamme. Vaikka koneet menisivät rikki, sillä ei ole mitään väliä, koska kaikki tapahtuu vuorovaikutuksessa – se on yksi Generoin lahjoista. Valmentajilla on valtava osaaminen, jota ei voi kun kehua ja antaa kiitosta”, Pirta päättää tyytyväisenä. 

Asiakastarina | Turva Generoi ja Sparky® Turvan tiimiläisten työhyvinvointia tukemassa

Vakuutusyhtiö Turvan Kehitys- ja ICT-yksikössä toteutettiin tiimin ja esihenkilön yhteinen valmennus Generoin sekä Sparkyn valmentajien tukemana. Elettiin koronan värittämää etätyöaikaa ja yksikön esihenkilöllä oli herännyt huoli tiimin ja tiimiläisten hyvinvoinnista. Esihenkilö päätti tarttua tilanteeseen ajoissa: 

”Ei oltu vielä kuopassa, mutta riskinä oli pudota sinne. Avunhuutoja kuului jo.”, kertoo esihenkilö Katja Jylhä. 

Tiimille toteutettiin kolmen kerran valmennus, jossa syvennyttiin itsetuntemukseen ja hyvinvoinnin peruspalikoihin, omiin ja tiimin toimintatapoihin, omien tunteiden tiedostamiseen sekä yhteistyön ja vuorovaikutuksen teemoihin. Sparky® otettiin tiimille käyttöön tuomaan tiimiläisten hyvinvoinnin sekä suorituskyvyn tilaa näkyväksi ja auttamaan keskustelujen syventämisessä arjessa. 

Valmennuksen myötä tiimi teki muutoksia muun muassa palaverikäytäntöihinsä. Maanantaina päätettiin pitää viikon startti ja perjantaisin yhteinen checkout, jolloin syvennyttiin myös viikon Sparky-näkymään ja siitä nouseviin tärkeisiin asioihin. 

Jylhä kertoo tiimin keskustelukulttuurin kehittyneen prosessin aikana: 

”Aiemmin myös tiimin hiljaisemmat henkilöt ovat rohkaistuneet nostamaan asioita esille ja kertomaan omista tuntemuksistaan. Tiimissä tiedostetaan nyt paremmin, että toiset voivat olla välillä enemmän kuormitettuja kuin toiset. Tämä herättää auttamisen halua ja myös uskallusta pyytää apua.” 

Valmennuspolku ja yhteiset pohdinnat ovat auttaneet myös siihen, että tiimi on pystynyt vähentämään etätyön eriyttäviä vaikutuksia ja lisäämään yhteisöllisyyttä. 

”Perusasiat on kunnossa ja yhdessä tekeminen on kivaa, hybridinäkin tuntuu, että ‘ollaan yhdessä’, kamerat on päällä ja niin edelleen.” 

”Valmennuksen alkaessa tiimimme oli kuin lasipallo. Nyt se on kumipallo, joka pystyy sietämään kolhuja ja epämukavuutta sekä sitä, että välillä tulee enemmän kuormaa. Silloisen syksyn tilanne oli herkkä, mutta me selvisimme hienosti siitä.”, kommentoi Jylhä. 

”Sparky tuo työkaluna esiin sen, miten muillakin ailahtelee fiilikset ja ettei niiden tunteidensa kanssa ole yksin. Esihenkilön näkökulmasta on nyt enemmän työvälineitä ja myös lupa velvoittaa pitämään huolta sekä omasta että työkaverin hyvinvoinnista”, Jylhä kiteyttää. 

Paras palaute meille valmentajana on tässä: 

”Työhyvinvointiin ei nyt tarvita enää valmennusta. Se on tässä kohtaa kunnossa, sillä meillä on omia pelimerkkejä reagoida asioihin ja pitää työhyvinvoinnistamme huolta.” 

Turva on kotimainen, asiakkaidensa omistama keskinäinen vahinkovakuutusyhtiö. Lue lisää asiakkaastamme täällä.